Clubhuizen VWP

De Scoutinggroep heeft in haar bestaan op minstens 25 verschillende  locaties gezeten. Soms kort, soms enkele jaren.  Het langst heeft de groep gezeten in de directeurswoning van het voormalige vliegveld Ypenburg. In september 1999 is de groep naar dit pand verhuisd. In januari 2007 is ook de aansluitende nieuwbouw betrokken en kon de barak worden afgestoten. Na 62 jaar met regelmatige verhuizingen heeft de scoutinggroep nu een vaste plek gevonden. In een gebouw WINGS dat op maat is ontworpen voor de combinatie BSO en Scouting en een omgeving die aangepast aan de behoefte van de groep, met speel/modelvliegveld, kampvuurplaats, natuurtuin en uitloop op de Ypenburgse Heuvelrug.

Van 1945 tot en met 2022 heeft de groep in vele clubhuizen gezeten die met punten op de kaart van Google Maps zijn weergegeven. Klik op een locatie en bekijk het clubhuis.

Overzicht clubhuizen en verhuizingen luchtverkenners en welpen VWP

Begonnen in de zomer van 1945 als onderdeel van de Graaf Willemgroep, eerste bijeenkomst op 8 augustus 1945 op het Heitje.

  1. Cockpit I, gemaalbunker, Sportlaan/Fahrenheitstraat, sept 1945
  2. Bronovolaan, Cockpit 2, bunker okt 1948
  3. Welpen in Cockpit 1 en tijdelijk in garage aan de Alexander Gogelweg
  4. Hartogstraat, Nonnenkuil, mrt 1953
  5. Barakken aan De Savornin Lohmanlaan (horde en junioren) mrt 1953 tot 1959 en tijdelijk ook het eskader sept 1953 ivm vocht Hartogstraat
  6. Kijfhoeklaan bunker nov 1953
  7. Alexanderkazerne, zolder, mei 1954 tot sept 1954
  8. Troephuis Speurders Nieboerweg, sept 1954 tot okt 1954
  9. Alexanderkazerne okt 1954
  10. Doornstraat 170, gymlokaal, febr 1956
  11. Medegebruik KNVvL lokaal in Stationsgebouw vliegveld Ypenburg 1957
  12. Ypenburg, B-kamp, leslokaal sept 1958
  13. Ypenburg, naast hangaar A-7 een keet F-7 1959
  14. Horde krijgt Paterswoldestraat 2 (cockpit 3) 1959, ook junioren en stam
  15. Horde naar het Kleine Loo 18, kelder, dec 1963
  16. Het Kleine Loo heet voortaan Cockpit 4 nov 1964
  17. Nieuwe F-72 op Ypenburg, mrt 1969, opening door Den Toom 21 juni 1969
  18. Naast F-72 komt in juni 1969 een keet beschikbaar. De G-1 na opknappen in de zomer betrokken. Ledenstop opgeheven.
  19. Junioren in Boerderij Vlietzigt 1973-1976
  20. Astronauten (stam) in Het Kleine Loo jan 1976, welpen zijn gestopt
  21. Junioren van Vlietzigt naar Ypenburg, sept 1976
  22. 1980 eskader verhuist naar Cockpit 4, Kleine Loo, afbraak F-7 en G-1. In 1983 afbraak bouwkeet bij Paleis Het Loo.
  23. Herbouw bouwkeet en ingebruikneming F-73 (A42F) op Ypenburg bij Dispersel 43 dec 1983, Cockpit 4 huur opgezegd. Opening op 24 mrt 1984.
  24. Verhuizing naar brandweerkazerne ‘Valk’ (A17) en sloop F-73, voorjaar 1993
  25. Verhuizing naar NLS-gebouw, de ‘Witte Raaf’ (A4) sept 1995. Officiële opening op 25-11-1995 met ere-leiders Wim Prent en Akela van Dijk, skipper Swart vele anderen.
  26. Deels tijdelijke verhuizing naar barak voor NLS-gebouw (A4) 1998
  27. Verhuizing sept. 1999 naar directeurswoning (A1) met afgebroken barak van NLS-gebouw. Opening tijdens JOTA/JOTI op 16 okt 1999.
  28. Tijdelijke verhuizing naar verkleinde barak ivm nieuwbouw apr 2006
  29. Nieuwbouw 2006 aan het ILSY-plantsoen 9, Ypenburg
  30. Verhuizing naar nieuwbouw jan 2007 en afbraak tijdelijke barak. Opening en naamgeving Wings op 6 mei 2007.
  31. Verhuizing Tobrukbunker naar Ypenburg mei 2017, plaatsing op Ypenburgse Heuvelrug dec 2017, 24 febr 2018 opening Tobruk.

Zie kaart clubhuizen voor de locaties in Den Haag en Rijswijk.

1. Stationsgebouw bij de KNVvL (A3)
2. Kantine in B-kamp
3. F-7 naast hangaar A7
4. 2e F-7 en G-1
5. 3e F-7 (A42F)
6. Brandweergebouw, A17
7. NLS gebouw, A4
8. Directeurswoning, A1

Foto’s van enkele clubhuizen

Een voormalig bunker-gemaal in de verdedigingslinie ter hoogte Sportlaan/Nachtegaallaan.  Kreeg de naam Cockpit. Later Cockpit 1 genoemd.
Cockpit 2 Bunker Bronovo
O.L.S. Doornstraat – Gymzaal
1966 Den Toom bij F-7 naast hangar A7 van de zweefvliegers
Cockpit 3, kelder Paterswoldestraat 2
Cockpit 4, kelder Kleine Loo 18
1969 de barakken F7 en G1 
De S-14 voor F-7 en G-1 in 1970 vervangen door Harvard
Het zelfgebouwde clubhuis F-7 naast dispersel 43 werd in het voorjaar van 1984 officieel in gebruik genomen.
Op 24 november 1988 overdracht F104 D-8062 aan luchtverkenners door Kol. Singels in aanwezigheid van Gen. bd Den Toom en skipper Swart.
Voormalige brandweerkazerne genoemd “Valk” 1993-1995 met de F104 in de sneeuw
Brandweergebouw met district welpenspel 1993
1995 het voormalige NLS-gebouw betrokken met platform en hangar
Tijdelijke barak bij De Witte Raaf 1998.
Verlaten KMAR gebouwtje, voorheen directeurswoning vliegveld 1998
Opening clubhuis Harry-NACC op 16 okt 1999
Tekening van nieuw clubhuis ontwerp Scala architecten 2003
Wings 2007