Vliegerseisen, handboeken en luchtvaartinstructies

Een luchtverkenner kan zich bekwamen door klasse- en vliegerseisen te behalen en vaardigheids- en brevetinsignes. Voor luchtverkenners zijn in aanvulling op de klasseneisen van de verkenners de Vliegerseisen en aparte insignes en bevretten opgesteld.
Voor de oorlog hadden de Amsterdamse luchtverkenners enkele speciale insignes. Pas na de oorlog zijn de vliegerseisen verder ontwikkeld en regelmatig aangepast en aangevuld met insignes en brevetten. In december 1945 stelde Hopman Prent de eerste Luchtverkenners-eisen op voor de Van Weerden Poelmangroep. Voor luchtverkenners golden deze eisen als aanvulling op de bestaande klasse-eisen voor “gewone” verkenners.

1946 Vliegers-eisen VWP
De vliegerseisen voor luchtverkenners is in handzame boekjes vastgelegd. Luchtverkenners moesten ook de klasse eisen van de 'landverkenners' hebben gehaald.
Deels nog als concept ingebonden vliegerseisen voor luchtverkenners met aantekeningen van Skipper J.F. Swart. Datum vastgesteld na de komst van
De vliegerseisen van 1966 zijn uitgewerkt en vermenigvuldigd met een vloeistof duplicator met paarse inkt.
Na de fusie tot Scouting Nederland zijn nieuwe vliegerseisen opgesteld en in een multoformaat gepubliceerd.
In 1977 verscheen een nieuw Handboek voor Luchtverkenners van het Luchtverkennersteam van Scouting Nederland.
In 1979 verschijnt het werkboek "Spelspoor" dat verkenners laat ontdekken wat er in het spel allemaal mogelijk is. Voor Luchtverkenners
Voor de registratie van vliegerseisen, de gebouwde vliegtuigmodellen en behaalde brevetten is in 1981 een logboekje voor de luchtverkenners van
Het idee voor een handboek voor luchtscouts VWP is ontstaan toen Scouting Nederland het nieuwe spelaanbod voor scouts "Scouting 2000"
Nadat aan het einde van de jaren-30 de modelmotor uitgevonden was, werd deze eerst uitsluitend in vrije vlucht modellen toegepast.